Region Örebro län Region Örebro län

När din förälder är sjuk

Att ha en psykisk sjuk förälder kan vara jobbigt och svårt. Man kan märka att det är annorlunda hemma i jämförelse med hur kompisarna har det. Du är inte ensam!

När någon i familjen blir psykiskt sjuk så påverkas hela familjen. Barn blir ofta oroliga för sin förälder och då kan det vara svårt att koncentrera sig på andra saker. Det gör att man inte alltid orkar hänga med i skolan eller göra läxorna. Ibland orkar man inte göra saker på sin fritid som man egentligt vill.

Vuxna tycker ofta att det är svårt att prata om psykisk sjukdom. Därför får barn för lite förklaringar på vad som hänt och varför föräldern blivit sjuk. Vi har därför samlat en del information som kan vara bra att veta för dig som lever med en förälder som har en psykisk sjukdom.

Symbol för sjukhus och symbol för en person i en grön cirkel på vit bakgrund.

Som barn kan man vara rädd för att man själv ska bli psykisk sjuk, att förälderns sjukdom kan smitta. När ens förälder mår dåligt kan man själv känner sig ledsen och nedstämd, men det är inte samma sak som att man själv är sjuk. Det är inte konstigt att du känner dig ledsen och orolig, det är naturligt. Psykisk sjukdom smittar inte.

Det kan vara svårt att orka göra roliga saker när man vet att sin förälder mår dåligt. Man kan vilja vara hemma och ta hand om sin förälder stället för att träffa sina kompisar eller träna. Egentligt är det extra viktigt att göra något roligt när det är jobbigt hemma. Att göra något man tycker om ger energi. Det är viktigt att fortsätta göra saker man mår bra även om sin förälder mår dåligt. Du har rätt att må bra.

Psykisk sjukdom beror på många olika saker. Det kan aldrig vara ett barn som är orsaken till att någon blir psykiskt sjuk. Det är inte ditt fel!

Det är aldrig ditt ansvar att se till att din förälder mår bra. Det finns bra behandling mot psykisk sjukdom och det är sjukvårdens jobb att hjälpa din förälder. Det är inte heller ditt ansvar att se till att din förälder tar emot sin behandling. Alla vuxna ska ta eget ansvar för sitt liv.

Psykisk sjukdom kan göra att föräldern har svårt att kontrollera sina känslor. Känslorna kan bli extra starka eller nästa försvinna helt. När någon inte kan kontrollera sin ilska finns det en risk att man blir våldsam och slår andra. Det är aldrig okej att någon slår dig. Om din förälder slår dig så är det bra om du berättar för en annan vuxen vad det är som hänt, även om det känns läskigt. Vuxna har ett ansvar att skydda barn.

Man kan må så dåligt att man tror att alla andra skulle få det bättre om man inte längre fanns. Det kallas för självmordstankar. När man mår väldigt dåligt kan man till och med försöka ta sitt liv även fast man egentligen inte vill dö. Det är aldrig barnets fel om föräldern försöker ta sitt liv. Det är den psykiska sjukdomen som skapar dessa tankar. Har du varit med om att någon försökt att ta sitt liv behöver du få hjälp med att prata om det och att förstå det som hänt. Prata med en vuxen som du litar på.

Det är många som har en psykisk sjukdom men som skäms över den och därför inte berättar. Vuxna kan vara rädda att andra vuxna ska tycka det är något fel med dem om man berättar om sin psykiska sjukdom. Det leder till att många barn tror att de är ensamma om att ha en förälder som är sjuk eftersom ingen pratar om det. Du är inte ensam, i varje klass går det 3-4 barn som också har en förälder som har en psykisk sjukdom. Vuxna behöver öva på att berätta hur de mår för varandra så att barnen inte ska tro att de är ensamma om sin situation.

Försök att hitta en vuxen du kan lita på och berätta att din förälder är sjuk. När man pratar om saker som man är orolig för mår man ofta bättre efteråt. Tänk ut någon person som du tror kan förstå och som du skulle vilja prata med, det kan ex. vara en lärare eller kurator. Fråga sedan om den vill lyssna på hur du har det.

Tips för att må bättre

Här är några tips för att du själv ska må bra även fast din förälder mår dåligt

• Gör saker som du blir glad av.
  • Umgås med människor som ger dig energi.
  • Det kan vara bra att ha en fritidsaktivitet så att du kommer hemifrån en stund varje vecka.
  • Att sova, äta och träna regelbundet är viktigare än vad man tror för att må bra psykiskt.
  • Prata med någon som du litat på om hur du har det hemma. Det känns oftast bättre när någon annan vet.
  • Prata med andra barn som har en liknande situation, då känner du dig mindre ensam.

Hade du nytta av innehållet på denna sida?

Senast uppdaterad: den 18 april 2024